شهرکرد در مصاف با کمآبی/شهری بدون پیادهرو
تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۱۰۹۳۱
پر بازدیدترین اخبار شهرهای ایران در هفته گذشته را در این بسته خبری بخوانید.
به گزارش خبرنگار ایمنا، «شهرکرد در مصاف با کمآبی»، «آسفالتریزی معابر شهری مبارکه»، «گسترش حریم شهر آلونی»، «آینده سبز خوانسار»، «جمعآوری بیش از هفت تن زباله در بادرود»، «گلشهر؛ شهری بدون پیادهرو»، «حمله سگهای ولگرد هار به شهروندان مشگینشهر»، «اینجا جای پارک نیست»، «آمادگی شهرداری خوانسار برای مقابله با سیل» و «آتشنشانی سمنان مجهز به خودروی نردبان هیدرولیکی» از عناوین اخباری است که هفته گذشته در صدر پر بازدیدهای سرویس شهرهای ایران ایمنا قرار گرفت و در این بسته خبری بازنشر میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«شهرکرد در مصاف با کمآبی» یکی از اخبار پربازدید سرویس شهرهای ایران خبرگزاری ایمنا در هفته گذشته بود که جرئیات این مسئله در گفتوگو با مدیران و کارشناسان شهری تشریح شد.
چگونه مصرف کردن آب و به عبارت دیگر مصرف بهینه آب یا مدیریت بهرهبرداری از آب از نقطه نظر کمی و کیفی، با تأکید بر آبیاری فضای سبز از نظر اقتصادی و حفظ ارزشهای آن بسیار حائز اهمیت است. امروزه بسیاری از شهرهای کشور به دلیل مدیریت نادرست با مشکل کمآبی مواجه هستند. حل این معضل با توجه به رشد روزافزون جمعیت نیازمند استفاده از راهکارهای نوین است.
شهرکرد ازجمله شهرهای ایران است که طی سالهای اخیر با رشد جمعیت روبهرو بوده و برای تأمین مصارف شهری خود نیاز مبرم به تصفیه فاضلاب و استفاده از پساب دارد.
آسفالتریزی معابر شهری مبارکهمحمدمهدی احمدی شهردار مبارکه گفت: نهضت آسفالت معابر و خیابانهای شهر به صورت گسترده در تمام مناطق از جمله محله قهنویه با هدف ارائه خدمات مطلوب به شهروندان آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.
وی تاکید کرد: در این طرح، عملیات لکهگیری آسفالت و ترمیم ترانشهها با رعایت اصول فنی و زیرسازیهای لازم با کیفیت مطلوب انجام میشود و روانسازی تردد شهروندان، ارتقای کیفی، بهسازی معابر و مناسبسازی محیط، سیما و منظر شهری مدنظر مدیریت شهری قرار دارد...
گسترش حریم شهر آلونینبیالله رحمتی شهردار آلونی با بیان اینکه طرح تفصیلی شهر سال ۹۵ تدوین و اجرا شد، اظهار کرد: اطراف شهر آلونی زمینهای کشاورزی وجود دارد، لحاظ کردن این اراضی در طرح تفصیلی دشوار است و جهاد کشاورزی مخالفت شدیدی با تغییر کاربری دارد.
وی افزود: به دلیل نبود اراضی برای کاربریهای مسکونی و تجاری و در محاصره قرار گرفتن شهر آلونی با ۵۳ روستا، میزان مهاجرت از این روستاها با شهر آلونی زیاد است و ساختوساز یکی از نیازهای اساسی شهر است.
شهردار آلونی خاطرنشان کرد: گسترش حریم شهر در طرح تفصیلی دیده نشده و این معضلی است که مدیریت شهری باید بهدنبال راه چاره برای آن باشد.
آینده سبز خوانسار«آینده سبز خوانسار» نیز مورد استقبال بازدیدکنندگان سرویس شهرهای ایران ایمنا قرار گرفت.
خوانسار از شهرهای جذاب و تماشایی استان اصفهان است؛ یکی از مکانهای دیدنی و گردشگرپذیر شهر خوانسار کوچهباغهایش است؛ سر تا سر شهر خوانسار، سرشار از شکوه و زیبایی است؛ به طور حتم گردشگرانی که به شهر ناب خوانسار سفر کنند بیش از هر چیز دیگر مشتاق قدمزدن در کوچهباغات این شهر جذاب هستند.
کوچهباغهای جذاب و تماشایی، دیوارهایی از جنس کاهگل دارند که با درختانی بلند و سر به فلک کشیده زینت یافتهاند. درختان بلند و دیرینهای که در فصل بهار و تابستان با برگهای سبز و درخشان خود به کوچهها جلا میبخشند و با فرارسیدن پاییز، فرشی زرد و نارنجی بر پهنه کوچه پهن میکنند و زمستان که فرا برسد برفها را لابهلای شاخههای بدون برگ و برهنه خود نگه میدارند.
جمعآوری بیش از ٧ تن زباله در بادرودعلی رجبی شهردار بادرود گفت: شهرداری یک نهاد عمومی غیردولتی است که منبع درآمدش از شهر تأمین میشود؛ بنابراین هر قدر شهروندان مشارکت بیشتری داشته باشند، درآمد شهرداری افزایش مییابد و خدماترسانی در شهر ارتقا پیدا میکند.
وی تصریح کرد: نظافت شهر یکی از وظایف اصلی شهرداری است؛ درحالحاضر روزانه نزدیک به ۷.۵ تن زباله از سطح شهر جمعآوری میشود که حدود ۱.۵ تن آن قابل بازیافت است.
گلشهر؛ شهری بدون پیادهرواز پرمخاطبترین اخبار شهرهای ایران ایمنا درهفته گذشته «گلشهر؛ شهری بدون پیادهرو» بود.
پیادهروها یکی از زیربناهای اساسی و بخش جداییناپذیر شهرها است. در تمام نقاط شهر به خصوص در نقاط پرجمعیت، حق شهروندی برای مصونیت عبورومرور و ترافیک اعمال میشود.
وضعیت زیرساختهای شهری، تعیینکننده زندگی مطلوب شهروندان است. یکی از بنیادیترین زیرساختها در هر شهر، پیادهروها است؛ مسیرهایی که به شهروندان اجازه میدهد با خیال راحت و به دور از ترس تردد وسایل نقلیه در سطح شهر حرکت کنند، اما گلشهر از این زیرساخت حیاتی محروم است.
حمله سگهای ولگرد هار به شهروندان مشگینشهرعلی مسیبزاده شهردار مشگینشهر گفت: به دنبال تماس تلفنی تعدادی از شهروندان مبنی بر حمله سگ هار به چند شهروند بلافاصله نیروهای امدادی و عملیاتی آتشنشانی مشگینشهر با همکاری یگان حفاظت محیط زیست و عوامل انتظامی وارد عمل شدند.
وی افزود: پس از ساعتها تلاش، تعقیب و گریز این حیوان در محله چایپارا توسط مأموران از پای درآمد. مصدومان این حادثه که از جمله چند کودک هستند در مراکز درمانی منطقه تحت درمان قرار دارند.
آمادگی شهرداری خوانسار برای مقابله با سیلمهدی احمدی شهردار خوانسار از آمادگی تمام واحدهای شهرداری برای مقابله با بحران احتمالی ناشی از بارندگی پیش رو خبر داد و گفت: براساس هشدارهای سازمان هواشناسی از اوایل روز پنجشنبه ششم مردادماه تا اواخر روز جمعه هفتم مردادماه، سامانه بارشی در منطقه غرب فعال خواهد بود پارک سرچشمه خوانسار در روزهای پنجشنبه و جمعه ششم و هفتم مردادماه تعطیل است...
وی تصریح کرد: شهرداری خوانسار برای بارندگی پیش رو آمادگی لازم را دارد. به منظور پیشگیری از وقوع سیل و بروز خسارت در این شهر، رودخانه اصلی شهر لایروبی و پاکسازی شد.
اینجا جای پارک نیست!«اینجا جای پارک نیست» یکی از اخبار پربازدید سرویس شهرهای ایران خبرگزاری ایمنا در هفته گذشته بود که جرئیات این مسئله در گفتوگو با کارشناسان و مدیران شهری تشریح شد.
امروزه با گسترش روزافزون جمعیت شهرها، افزایش ورود و تردد خودرو، ساماندهی نشدن بافتهای شهری به ویژه در مرکز شهر و توجه نکردن مدیریت شهری به این امر، جای پارک را به مسئلهای بغرنج و پیچیده تبدیل کرده است، به نحوی که یکی از دغدغههای اصلی شهروندان پیدا کردن جای پارک خودرو است؛ خرمآباد نیز به عنوان مرکز استان لرستان از این قاعده مستثنی نیست.
شهروندان خرمآباد میگویند برای پیدا کردن جای پارک باید چندین بار خیابانهای اصلی، فرعی و کوچه پس کوچههای اطراف مرکز شهر را به امید پیدا کردن جای پارک پشت سر بگذرانند، در نهایت نیز مجبور به پارک دوبل در یکی از همین کوچه پس کوچههای تنگ و پرتردد هستند.
آتشنشانی سمنان مجهز به خودروی نردبان هیدرولیکی میشودسیدعلی مرتضینژاد شهردار سمنان گفت: شهر سمنان علیرغم وجود ساختمانهای بلند و چندطبقه، از امکاناتی نظیر خودروی نردباندار بلند محروم است و این موضوع زنگ خطری جدی برای اطفای حریق در مجتمعهای چند طبقه است.
وی خاطرنشان کرد: با تلاشهای نماینده مردم شهرهای سمنان، سرخه و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی، شورای اسلامی شهر و پیگیریهای شهرداری سمنان، قرارداد خرید یک دستگاه خودروی هیدرولیک نردباندار آتشنشانی که از سنگینترین قراردادهای خرید خودرو و تجهیزات آتشنشانی به ارزش ۵۰۰ میلیارد ریال است، امضا شد...
کد خبر 591724منبع: ایمنا
کلیدواژه: شهرهاي ايران برنامه ریزی شهری شهرداري شهركرد خدمات شهری تنش کم آبي شهردار شهرکرد آسفالت معابر شهردار مبارکه مدیریت شهری شهرداري مباركه ترمیم آسفالت لکه گیری آسفالت طرح تفضیلی شهرداري آلوني شهرستان آلونی فضاي سبز شهري شهردار خوانسار شهرداری خوانسار توسعه شهری پروژه های شهری پارک خودرو در پیاده رو پارک خودرو مدیران شهری پروژه های نیمه تمام شهرداری خرم آباد شهردار خرم آباد تفکیک زباله از مبدا زباله های شهری زباله های بازیافتی مدیریت زباله بازیافت زباله شهردار بادرود شهرداری بادرود شهر بادرود شهردار گلشهر شهرداری گلشهر توسعه زیرساخت ها بهبود زیرساخت های شهری شهرداری مشکین شهر سیلاب سیلاب های شهری شهر سمنان شهرداری سمنان شهردار سمنان بسته خبری شهرهای ایران پربازدیدترین شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق هفته گذشته مشگین شهر آتش نشانی شهر آلونی جای پارک
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۱۰۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بهرهگیری از بازیهای ویدئویی در برنامهریزی شهری
استفاده از بازیهای ویدیویی (گیمیفیکیشن) در طراحی و برنامهریزی شهرهای امروزی بسیار رایج است و حتی میتوان پیش از اجرای طرحها در دنیای واقعی، آن را در بازیهای ویدئویی مورد آزمایش قرار داد.
به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، گیمیفیکیشن شامل استفاده از عناصر بازی و اصول طراحی برای ایجاد تجربیات جذاب و انگیزشی برای اهداف مختلف است و در برنامهریزی شهری میتواند ابزاری قدرتمند برای افزایش مشارکت عمومی، آگاهی و بازخورد در مورد پروژهها و موضوعات مختلف باشد.
امروزه در بسیاری از شهرهای جهان برای توسعه پروژههای شهرسازی از بازیهای کامپیوتری محبوبی همچون فورتنایت (Fortnite)، ماینکرافت (Minecraft) و ردپای شهر (UrbanFootprint) استفاده میشود. به نظر میرسد شبیهسازهای رایانهای با تکیه بر شهود و کاربرد گسترده، ابزار جدید و مهمی در برنامهریزی شهری هستند که از این طریق شهروندان را به مشارکت دعوت میکنند و پروژههای برنامهریزیشده را سرگرمکننده میسازند. کاربرد بازیهای شبیهسازی شهری در زندگی واقعی نشان میدهد که برنامهریزان شهری درنهایت همیشه به ورودیهایی نیاز دارند که شهر به آنها تعلق دارد و این ورودیها شهروندان هستند.
بازی برنامهریزی شهریبازیهای ویدئویی شبیهسازی شهر با توجه به دشواری ایجاد تعادل در سیستمهای پیچیده، چندین دهه است که بازتابی از نحوه درک شهرها بوده و بهتدریج به تغییر برنامهریزیهای استراتژیک، مدیریت منابع یا معیارهای ارزیابی ابتکارات مختلف برای شهرهای فیزیکی و مجازی منجر شده است. ساختوساز شهرها نیز در طول تاریخ بهتدریج پیچیدهتر شد، تا جایی که تبدیل به یک شبکه متراکم از تعاملات شده است.
بیشتر شبیهسازها هنوز روی جادهها و بزرگراهها تمرکز میکنند، با این حال بهتدریج نگرانیهای دیگری در میان شهروندان شروع به ظهور کرد که در نهایت به بازیهای ویدئویی منتقل شد و مطابق آنها مردم سراسر جهان خواستار تغییر شیوههای جابهجایی، انرژی و فعالیتهای محلی، همچنین مدیریت کارآمد زباله (ترجیحاً دور از مناطق مسکونی) و شهرداران به استفاده از فناوری برای مدیریت شهرها ملزم شدند.
تقاضای شهروندان برای خدمات بهداشتی، آموزشی، نظافت و مواردی از این قبیل نیز یک امر ثابت در برنامهریزی شهری است، بنابراین خیلی زود بازیهای ویدئویی ظهور کردند که شهروندان در آنها میزان رضایت یا نارضایتی خود را از مدیریت نشان میدادند.
بازیهای شهرسازی بهتدریج ابعاد و شاخصهایی را اضافه کردند که شامل محیط زیست، حاکمیت، اقتصاد، انسجام اجتماعی، سرمایه انسانی، گسترش بینالمللی، فناوری و مواردی از این قبیل بود و سیستمهای مدیریت شورای شهر با نمونههای بازی، دیجیتالی شد.
بازیهای ویدئویی امروزی به پیچیدگی پانلهای مدیریت شهری هستند و سطح دشواری آن به میزان قابلتوجهی افزایش داشته است. سطح پیچیدگی این بازیها بهحدی بالا رفته است که با دوقلوهای دیجیتالی شهرهای واقعی رقابت میکنند. پیچیدگی و تراکم روابط اکوسیستمیک شهرها در این بازیها افزایش داشته و تغییر هر یک از متغیرها، برای مثال بهبود حملونقل، بدون تأثیرگذاری بر دیگر موارد غیرممکن است.
از سوی دیگر بازیکنان این بازیها همانند شوراهای شهر باید با تعداد بیپایانی از وظایف چالشبرانگیز مقابله کنند. یک روش جالب برای مقایسه رابطه بین بازیهای ویدئویی برنامهریزی شهری و برنامهریزی شهری واقعی به این شرح است که بازیکنان ساعتها تلاش میکنند تا شادی شهروندان دیجیتال خود را به حداکثر برسانند و دادههای بیشتری نسبت به بسیاری از مدیران شهری در چند دهه پیش در دسترس دارند.
طراحی شهرها با ماینکرافتماینکرافت یکی از محبوبترین بازیهای کامپیوتری در جهان است که بازیکنان را دعوت میکند دنیای ساختمانها، دهکدهها و دیگر عناصر فضایی خود را بسازند. هر ماه بیش از ۱۱۰ میلیون نفر ماینکرافت بازی میکنند، اما میتوان از آن برای برنامهریزی شهری نیز استفاده کرد.
یک مدیر پروژه سوئدی در سال ۲۰۱۳ به اجرای تعدادی از پروژههای برنامهریزی شهری با استفاده از ماینکرافت پرداخت. این اقدام منحصربهفرد شامل کارگاههای مشارکتی انجام گرفت که طی آن ساکنان تشویق میشدند به همراه کارشناسان از این بازی کامپیوتری استفاده و فضاهای عمومی را طراحی و بازطراحی کنند. این قبیل پروژههای محلهای سازماندهندگان را قادر میسازد بافت شهری محیط خود را تغییر دهند.
امروزه نیز کارگاههای بسیاری در این زمینه برگزار میشود. شرکتکنندگان در این کارگاه همیشه اعضای جامعه محلی هستند. در اصل از افرادی برای شرکت در این کارگاهها دعوت میشود که ساکن محیطهای اطراف فضاهای عمومی شهرها و کارشناسان واقعی موقعیتهای محلی هستند. در این کارگاهها همچنین از همه ذینفعان پروژه، معماران، شهرسازان یا برنامهریزان شهری بهعنوان شرکتکنندگان کلیدی دعوت میشود تا بتوانند در طول کارگاه به صحبتهای شرکتکنندگان گوش دهند و جهت پروژههای شهری را تعیین کنند.
استفاده از ماینکرافت دو دلیل دارد، اول اینکه برای نسلهای جوانتر که میتوانند از طریق بازی در موضوعات شهری و فرآیندهای مشارکتی قرار گیرند، بسیار جذاب است. دلیل دوم اینکه این بازی یک ابزار بسیار آسان برای استفاده محسوب میشود. مخاطبان ماینکرافت از هر رده سنی و فرهنگی هستند و در عرض ۲۰ دقیقه میتوان آن را به افراد بیسواد نیز آموزش داد.
این کارگاهها به جوانان میپردازد، اما از همه گروههای سنی دیگر نیز دعوت میکند و قصد دارد شکافهای دیجیتالی و نسلی را پر کند. این واقعیت که کودکان اغلب به شرکتکنندگان بزرگتر یاد میدهند که چگونه از ماینکرافت استفاده کنند، به پویاییهای جالبی منجر میشود.
با این حال از آنجا که ماینکرافت برای معماران و برنامهریزان شهری در نظر گرفته نشده است، جزئیات کافی برای برنامهریزی ایجاد ساختمانها یا محلهها را ارائه نمیدهد. بنابراین زمانی که پروژهای از یک کارگاه طراحی مشارکتی توسط شورای محلی تصویب شد، مسائل فنی به برنامهریزان شهری واگذار میشود.
طراحی شهری به کمک بازی Cities:SkylinesCities:Skylines نمونه دیگری از بازیهای برنامهریزی شهری است. این بازی کامپیوتری محبوب به دلیل جزئیاتی که دارد، بسیار مورد علاقه برنامهریزان شهری است و حتی توسط شهر استکهلم در برنامهریزی یک منطقه شهری جدیدی مورد استفاده قرار گرفته است. Cities:Skylines در کنار سایر شبیهسازهای شهرسازی، یک محیط کم استرس را برای توسعه یک شهر ارائه میدهد که کیفیت زندگی را برای شهروندان و حل مشکلات به هنگام بروز مشکلات زیرساختی و اقتصادی فراهم میکند. بسیاری از برنامهریزان شهری از این بازی برای نمایش ایدههای برنامهریزی و آزمایش آنها استفاده میکنند.
حضور یک متخصص فضای عمومی در کارگاههای برنامهریزی شهری این بازی برای راهنمایی شرکتکنندگان بسیار مهم است. این متخصص بهعنوان مثال راههای مختلفی را برای افزایش امنیت و در عین حال طراحی یک فضای عمومی محبوب پیشنهاد میکند که شاید پیش آن هرگز تصور نشده بود.
توجه به این نکته ضروری است که بازیهایی مانند Cities:Skylines نشان میدهد که چه مشکلاتی در برنامهریزی شهری در دنیای واقعی وجود دارد. این امر با نحوه شروع ساخت شهر با اتصال مجموعهای از جادهها، خیابانها و بزرگراهها به ورودیهای اصلی و بخشهای از قبل موجود شهر توسط بازیکنان نشان داده میشود.
گیمیفیکیشن در شهر هوشمندشهرهای هوشمند نیز میتوانند به لطف بازیهای ویدئویی، پیادهسازی مدلهای دیجیتالی مانند دوقلوهای دیجیتال را قبل از استفاده در شهرهای واقعی مورد آزمایش قرار دهند. گیمیفیکیشن افزوده مهمی به ایدهآلهای شهرهای هوشمند محسوب میشود و طراحی مشارکتی بخش مهمی از این فرآیند است. با استفاده از بازیهای رایانهای رایج و آسان برای یادگیری، شهروندان میتوانند با هزینه و تلاش کم به تغییر محیط شهری خود برای همه افراد درگیر در فرآیند برنامهریزی کمک کنند. نتایج برنامهریزی شهری مشارکتی از طریق گیمیفیکیشن میتواند بخشی از طراحی شهر هوشمند باشد و در آینده، این امکان وجود دارد که هر شهروند در یک شهر هوشمند به اپلیکیشنی دسترسی داشته باشد که در آن نهتنها میتواند اخبار را ببیند و به مسائل شهر خود رأی دهد، بلکه بتواند در برنامهریزی ایدهها و ابتکارات نیز مشارکت داشته باشد. گیمیفیکیشن یک راه بسیار مناسب برای درگیر کردن بخشهای بزرگی از مردم و جمعآوری نظرات آنهاست.
در واقع طراحی شهری و برنامهریزی فضاهای عمومی با ایجاد اجتماع و زیستپذیری برای شهروندان همراه است. عناصر شهر هوشمند میتوانند به بهبود و افزایش این جنبهها کمک کنند، اما اگر شهروندان از فضاها استفاده نکنند، هوشمندیها بیهوده خواهد بود. بنابراین حمایت و توانمندسازی مشارکت شهروندان از طریق بازی در طراحی شهری میتواند راهکار مناسبی باشد، چراکه جوامع در مرکز این فرآیند قرار دارند.
کد خبر 750503